Śródmiejskie rondo coraz bliżej

Śródmiejskie rondo coraz bliżej
Śródmiejskie rondo coraz bliżej Fot. Piotr Jagniewski

Pod względem logistycznym jest to najbardziej skomplikowane przedsięwzięcie realizowane przez Zarząd Dróg Powiatowych w Myślenicach. Rondo w kształcie gruszki w centrum miasta budowane jest na obszarze o bardzo gęstej infrastrukturze technicznej i najbardziej newralgicznym dla ruchu drogowego naszego miasta. Ma rozładować korki w centrum, lecz w trakcie prac rozwiązanie wszystkich problemów logistycznych tak, by nie sparaliżować ruchu i nie pozbawić mieszkańców mediów, wymaga ogromnej sprawności wykonawców inwestycji

W związku z toczącymi się procedurami odwoławczymi prace budowlane rozpoczęły się 2 miesiące później, niż były zaplanowane. Wyłoniona w przetargu firma Mota-Engil Central Europe S.A. z zapałem przystąpiła do pracy. Musiała dokonać korekt w harmonogramie robót, by móc ostatecznie wywiązać się z terminu zakończenia inwestycji, który wyznaczono na 15 grudnia br. Początkowo zakładano, że w pierwszej kolejności będzie budowany most przy parkingu, a po jego zakończeniu nastąpi rozbiórka starego mostu przy strażnicy i budowa nowego. Z opisanych przyczyn czasowych oraz technologicznych prace te musiały być realizowane równolegle, co w zdecydowany sposób skomplikowało działanie.

Most przy parkingu

Nietypowy kształt ronda wynika z trudnego układu przestrzennego skrzyżowania. „gruszka” powstanie z dwóch połączonych kół: większe o średnicy 34 m od strony ul. Kościuszki, a mniejsze od strony ul Niepodległości o średnicy 24 m. Ta lokalizacja wiążę się z koniecznością budowy dwóch mostów. Obecnie most koło parkingu jest już zbudowany. Posadowiony jest na 10 palach wwierconych w podłoże na głębokość 10 m poniżej lustra Bysinki. Płyta mostu została wykonana około 1 m powyżej jego przyczółków, a następnie z wykorzystaniem siłowników pneumatycznych została opuszczona na łożyska mostu. To skomplikowane przedsięwzięcie trwało przez kilka dni i zakończyło się pomyślnie. Obecnie na tym moście trwają prace wykończeniowe – układanie chodników, kładzenie nawierzchni, montaż barier i płyt przejściowych.

Most przy strażnicy

W międzyczasie rozebrany został stary most przy strażnicy. Zabetonowano już 12 pali, również wwiercownych na głębokości 10 m poniżej lustra rzeki, na których osadzony zostanie nowy most. Obecnie trwa budowa przyczółków. Dużym utrudnieniem w trakcie prac jest bliskie sąsiedztwo strażnicy OSP oraz zabytkowej kapliczki św. Jana Nepomucena, które mocno ograniczają przestrzeń na przemieszczanie się ciężkiego sprzętu – w szczególności masywnej wiertnicy.

Media

Prowadzone prace wymagają rozwiązani a problemu gęstej w tym terenie infrastruktury mediów. Przełożony został gazociąg, sieć rozdzielcza i magistrala gazowa w kierunku Sułkowic. Przy przekładaniu wodociągu wykonano m.in. 5 studni kontrolnych o znacznych gabarytach wraz z zaworami. Dokonano przekładki sieci energetycznej wraz z instalacjami obsługującymi oświetlenie uliczne. W obrębie inwestycji powstała nowa sieć kanalizacji opadowej, która została wydzielona z kanalizacji ogólnospławnej. Mocno zaawansowane są również prace przy przekładaniu sieci teletechnicznej – najbardziej skomplikowanej ze wszystkich instalacji. Wraz z ich ukończeniem ten etap prac zostanie sfinalizowany.

Rurociąg wodny i gazowy oraz kabel energetyczny zostaną związane z konstrukcją mostu przy parkingu, a sieć teletechniczna wraz z światłowodami – z mostem przy strażnicy.

Ulice i chodniki

Do tej pory ułożone zostały chodniki i nawierzchnia łącznika pomiędzy ulicami Słowackiego i Kościuszki (z wyjątkiem nawierzchni warstwy ścieralnej). Rozpoczęto też prace na ul. Słowackiego w kierunku ul. Niepodległości.

Bezpieczeństwo powodziowe

Pewne zaniepokojenie myśleniczan budzi stan bezpieczeństwa powodziowego centrum miasta, wynikające z nieznacznego podniesienia w niektórych miejscach niwelety ulicy i chodników. Projektanci i wykonawcy uspokajają argumentując, że wręcz przeciwnie ponieważ, światło koryta rzeki podniesienie się o 1 m w związku z przebudową mostu przy strażnicy. Na odcinku Bysinki, na którym realizowana jest ta inwestycja, wzmocniona zostanie obudowa koryta. W obrębie mostów będą ją stanowiły przyczółki posadowione poza obudową, a na pozostałych odcinkach zaplanowano murki oporowe w kształcie litery L o wysokości do ok. 2 m.

Troska o bezpieczeństwo powodziowe towarzyszy wykonawcom przez cały czas, także w trakcie prowadzonych prac. Wystąpiły podczas nich drobne uszkodzenia obudowy koryta Bysinki, jednak te są natychmiast naprawiane. Po zakończeniu prac dokonany też zostanie wraz z przedstawicielami Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej przegląd obudowy rzeczki i o ile zaistnieje taka potrzeba, wykonane zostaną wszelkie naprawy.

Terminy i współpraca

Tempo prac jest bardzo dobre dzięki fachowości pracowników firmy Mota-Engil oraz bardzo dobrej organizacji pracy, a także współpracy z operatorami sieci, które podczas budowy musiały być przekładane.

Szczególnie cenna jest ta współpraca przy kolejnych niespodziankach w postaci niezinwentaryzowanych odcinków sieci instalacji technicznych, co kolidowało z wykonanymi projektami dla tej inwestycji. Trudności i komplikacje były jednak poniekąd „wliczone” w tak skomplikowaną inwestycję. Nie zniechęcają one wykonawcy, który twierdzi, że dotrzyma założonego terminu zakończenia inwestycji.

Na utrudnienie komunikacji kołowej i pieszej oraz komplikacje w codziennym funkcjonowaniu mogliby się także uskarżać mieszkańcy oraz właściciele sklepów i punktów usługowych w sąsiedztwie prowadzonej inwestycji. Jednak wykonawca twierdzi, że pracownicy spotykają się z dużym zrozumieniem i życzliwością myśleniczan, za co serdecznie im dziękuje.

Koszty

Inwestycja będzie kosztowała 4,377 mln zł, z czego ok. 70% (czyli 3,06 mln zł) zostanie dofinansowane z Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego, a 1,3 mln zł będzie pochodziło z powiatu.

Ryszard Sobkowicz Ryszard Sobkowicz Autor artykułu

Nauczyciel i reporter, który ostatnie 25 lat poświęcił na relacjonowanie życia lokalnych społeczności - szczególnie funkcjonowania Ochotniczych Straży Pożarnych. (HISTORIA, WYDARZENIA, SAMORZĄD, KULTURA)